Beoordelingscriteria
Beoordelingscriteria Fonds ‘GroenBlauwe Revolutie Schoolpleinen’.
Een GroenBlauw Schoolplein is een natuurlijke speel- en leeromgeving met de volgende kenmerken:
- het aandeel verharding is geminimaliseerd;
- het plein bestaat grotendeels uit bomen, gras, beplanting en natuurlijke speelmogelijkheden;
- de bomen en de beplanting is gericht op het vergroten van biodiversiteit;
- de bomen bieden (op termijn) voldoende koeling door schaduw en verdamping;
- het dak van de school en het overgebleven deel van de verharding is afgekoppeld van de riolering en het regenwater kan infiltreren in de bodem;
- de verwerking van het regenwater gebeurt zichtbaar en bovengronds;
- op de scholen worden (buiten)lessen gegeven over klimaatverandering, klimaatadaptatie, biodiversiteit en natuur.
Dit alles met als doel regenwateroverlast en verdroging te voorkomen, hittestress tegen te gaan en de biodiversiteit te bevorderen.
Scholen met plannen om een GroenBlauw Schoolplein aan te leggen kunnen gebruik maken van het fonds GroenBlauwe Revolutie Schoolpleinen onder de hieronder genoemde voorwaarden:
- De school confirmeert zich aan het programma GroenBlauwe Revolutie en volgt de omschreven werkwijze (o.a. begeleiding door een coach GroenBlauwe Schoolpleinen, aanleveren van een door de coach goedgekeurd projectplan, minimaal één leerkracht volgt een door het programma georganiseerde workshop GroenBlauwe Schoolpleinen);
- De deelnemende school ligt in een van de gemeenten van Noord- en Midden-Limburg;
- De gemeente waar de betreffende school in ligt heeft een bijdrage in het programma GroenBlauwe Revolutie Schoolpleinen ter beschikking gesteld;
- Schoolplein is (gedeeltelijk) openbaar toegankelijk;
- GroenBlauwe Schoolplein is 1 jaar na het startoverleg gereed.
Bijdrage uit het GroenBlauwe fonds bedraagt minimaal € 1.000,= en maximaal € 13.500,=. De toekenning is maximaal 50% van de totale kosten per schoolplein.
Nieuwbouwlocaties komen niet in aanmerking voor een bijdrage uit het fonds. Wel kan de school op een nieuwbouwlocatie gebruik maken van advies van een GroenBlauwe Schoolplein coach en gebruik maken van de ontwikkelde producten (klimaatlessen in de klas, workshop voor leerkrachten).
Niet subsidiabel zijn kosten voor (houten) speeltoestellen.
Verplichte onderdelen van het door de school opgestelde projectplan: (zie punt I van de voorwaarden)
Inrichting
- Een GroenBlauw Schoolplein biedt een rijk speel- en leerlandschap waar zowel ruimte is voor kinderen om vrij te spelen als voor natuur om zich te ontwikkelen. Kinderen van alle leeftijden kunnen grenzen verkennen en aanvaardbare risico’s nemen.
- Het schoolplein en omgeving heeft een natuurlijk/onverhard karakter. We maken onderscheid tussen groen/natuurlijk oppervlak (gras, struiken en bomen), onthard oppervlak (boomsnippers, zand) en verhard oppervlak (tegels).
- De inrichting van het GroenBlauwe Schoolplein draagt bij aan het voorkomen van regenwateroverlast en droogte door het regenwater van het dak en de verharding af te koppelen en zichtbaar te verwerken en te infiltreren in de bodem. (bijv. d.m.v. gootjes, infiltratievelden, waterpleinen, wadi’s e.d.). Niet verplicht als het schoolplein en het dak van de school al zijn afgekoppeld van de riolering.
- De inrichting van het plein en omgeving draagt bij aan het voorkomen van hittestress en droogte. Bijvoorbeeld d.m.v. schaduwbomen op strategische plekken, groene gevels, groene daken, begroeide pergola’s e.d.)
- Een deel van de beplanting is eetbaar en draagt hiermee bij aan een gezonde leefstijl (fruitbomen, bessenstruiken, kruiden, moestuin)
- De gebruikte beplanting (bomen, struiken, kruiden, gras) bevordert de biodiversiteit en is bij voorkeur inheems (cultivars zijn mogelijk), passend bij de natuurlijke omstandigheden van de plek en biedt waar mogelijk seizoenvariaties.
- Bij de inrichting van het schoolplein wordt aandacht gegeven aan het bevorderen van de biodiversiteit door het plaatsen van: insectenhotels, vleermuiskasten, nestkastjes voor vogels, zwaluwkasten e.d.
Leren
- In alle groepen wordt tijd ingeruimd voor klimaatlessen bijvoorbeeld tijdens projectweken of maatschappijlessen.
- Het GroenBlauwe Schoolplein maakt onderdeel uit van andere reguliere lessen. Naast de mogelijkheden om bijvoorbeeld taal- en rekenlessen te geven op het plein kunnen kinderen ook leren over planten, dieren, weersverschijnselen en natuurlijke materialen.
- Minimaal één leerkracht volgt de workshop GroenBlauw schoolplein en wordt op school aangewezen als ambassadeur GroenBlauw schoolplein. Deze leerkracht is naast de schooldirecteur aanspreekpunt van de school voor het programma.
Sociale interactie en bewustwording
- Bij de ontwikkeling, aanleg en beheer van het GroenBlauwe Schoolplein worden ouders, kinderen en de buurt betrokken. Dit ter bevordering van het bewustzijn en het versterken van de sociale cohesie.
Beheer en onderhoud
- In het plan van aanpak is een onderdeel opgenomen hoe het schoolplein na aanleg beheert en onderhouden gaat worden.
Download hier de pdf met alle Beoordelingscriteria.